Inntakskvalitet

Inntakskvalitet omfatter kvalifikasjonene til søkere og studenter tatt opp ved studiene (herunder startkompetanse), samt institusjonens kvalitet på tilrettelegging og oppfølging av nye studenter.

Kvalitetsområdet er spesielt viktig for KRUS, kriminalomsorgen og samfunnet fordi en god og tilstrekkelig rekruttering av fengselsbetjenter og andre kriminalomsorgsarbeidere er avgjørende for at kriminalomsorgens samfunnsoppdrag kan løses. 

Indikatorer for inntakskvalitet

  • Karakterpoeng blant nye studenter
  • Søkere per studieplass
  • Kvalifiserte søkere per studieplass
  • Kandidatenes erfaring med arbeid i fengsel eller annen relevant erfaring
  • Representativitet (kjønn, mangfoldskompetanse, geografisk spredning)
  • Studenttilfredshet med rekruttering og oppstart av studiene
  • Motivasjon til å søke utdanningen

Programdesign og utdanningsledelse

Programdesign og utdanningsledelse omfatter studieprogrammets faglige, pedagogiske og administrative vurderinger og sammenhenger, samt videreutvikling, evaluering og revisjon av studieplaner.

Programdesign og utdanningsledelse skal sikre relevant kompetanseutvikling i kriminalomsorgen, og bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon på justisfeltet.

Indikatorer for programkvalitet og utdanningsledelse

Involverte aktørers med- og påvirkning

  • Involverte aktørers (studenter, fagansatte, eksternt fagmiljø, studieledere) vurdering av studie- og emneplan (indre konsistens og faglig innhold)
  • Studenters og andre aktørers påvirkningsmulighet (program og emneplan)

Internasjonalisering

  • Internasjonale studiebesøk
  • Antall engelske pensumtekster
  • Studentutveksling (antall studenter og emner)
  • Ansattutveksling (antall konferansebesøk, gjesteforelesere og –forskere)

Forsknings- og erfaringsbasert undervisning

Læringskvalitet

Læringskvalitet omfatter faglig og didaktisk tilrettelegging for studenters læring, studenters innsats og mulighet til å ta del i en aktiv læringsprosess.

Hensikten med kvalitetsområdet er å bidra til at pedagogisk og didaktisk forskning og kompetanse preger utvalg og utforming av læringsaktiviteter og vurderingsformer. 

Indikatorer for læringskvalitet

  • Studenters tilfredshet med læringsutbytte og ulike læringsaktiviteter
  • Tilfredshet blant studenter og undervisere med læringsmiljø og fasiliteter i praksisfeltet
  • Studenters tilfredshet med tilgjengelighet til faglitteratur
  • Studenters selv-rapporterte engasjement og aktivitet
  • Underviseres vurdering av studentaktivitet

Praksiskvalitet

Praksiskvalitet omfatter faglig og didaktisk tilrettelegging for studentenes læring i praksisstudiet, studenters innsats og mulighet til å ta del i en aktiv læringsprosess, samt kvaliteten på veiledning, fag- og læringsmiljø i studieperioden. 

Store deler av grunnutdanningen gjennomføres i praksisfeltet. KRUS uthever praksiskvalitet som et eget kvalitetsområde for å sikre kontinuerlig oppmerksomhet og utvikling innen de praksisstudiene som består av tilrettelagte læringsaktiviteter og veiledet praksis.

Indikatorer for praksiskvalitet

  • Studentenes tilfredshet med læringsutbytte og ulike læringsaktiviteter
  • Studenters og underviseres tilfredshet med læringsmiljø og fasiliteter i praksisfeltet
  • Studenters tilfredshet med tilgjengelighet til faglitteratur
  • Studenters selv-rapporterte engasjement og aktivitet.
  • Underviseres vurdering av studentaktivitet
  • Formell veilederkompetanse
  • Antall gjennomførte veiledningssamtaler og -vakter

Resultatkvalitet

Resultatkvalitet omfatter nivået på eksamensprestasjoner, gjennomstrømming og studiepoengproduksjon.

Indikatorer for resultatkvalitet

  • Antall ferdige kandidater
  • Gjennomføring i henhold til program
  • Gjennomstrømming på normert tid
  • Karakterfordeling

Rammekvalitet

Rammekvalitet omfatter ressursene for gjennomføring av studiene. Intensjonen med kvalitetsområdet er å ha en kontinuerlig oppfølging av fag- og læringsmiljø samt infrastruktur, slik at det er mulig å tilrettelegge eller dreie ressursbruk slik at studentene oppnår et best mulig læringsutbytte. 

Indikatorer for rammekvalitet

Fagmiljø

  • Publikasjoner per faglige årsverk
  • Forsknings- og utviklingssamarbeid med praksisfelt
  • Vitenskapelig ansattes kompetanse (antall faglige årsverk, andel fast ansatte, formelt kompetansenivå
  • Forsknings- og utviklingssamarbeid med aktører fra andre UH-institusjoner
  • Ansattutveksling
  • Studenter per vitenskapelig årsverk
  • Praksisansvarlige og praksisveilederes kompetanse

Studentenes læringsmiljø

  • Tilfredshet med læringsmiljø og rammene for læringsutbytte
  • Ivaretakelse i praksis
  • Oppfølging av aspirantene fra førstebetjenter og fagansatte

Infrastruktur

  • Tilfredshet med lokaler og digital infrastruktur

Profesjons- og samfunnsrelevans

Profesjons- og samfunnsrelevans omfatter studienes relevans for profesjonsutøverne, profesjonsutøvelsen og samfunnet.

Kvalitetsområdet skal føre til en tydelig bevissthet og kontinuitet i arbeidet med å styrke og utvikle utdanningskvaliteten og kvalitetskulturen ved KRUS.

Indikatorer for profesjons- og samfunnsrelevans

  • Studiets faglige relevans for kriminalomsorgen og samfunnet
  • Uteksaminerte studenters opplevde utbytte av utdanningens relevans 

Styringskvalitet

Styringskvalitet omfatter ordninger for å styrke og utvikle kvalitetsarbeidet og kvalitetskulturen ved KRUS på et institusjonelt nivå, program- og emnenivå.

Indikatorer for styringskvalitet

  • Ledelsesforankret ivaretakelse og oppfølging av kvalitetssystemet
  • Tilretteleggelse for involvering fra alle relevante aktører i studiene ved KRUS
  • Deltakelse i kvalitetsarbeidet