KRUS2400 Profesjonsforståelse og etikk
Emnekode | KRUS2400 Profesjonsforståelse og etikk |
Engelsk emnenavn | Professional Knowledge and Ethics |
Studieprogrammet emnet inngår i | Høgskolekandidat i straffegjennomføring |
Emnegruppet emnet inngår i | Teoretiske fellesemner |
Studiepoeng | 7,5 |
Semester | 4. |
Undervisningsspråk | Norsk |
Emneansvarlig |
Fra studieplan H2021
Innledning
For å utøve fengselsbetjentyrket i samsvar med kriminalomsorgens samfunnsmandat, menneskesyn og verdier, stilles det krav til fengselsbetjentens etiske ansvar og profesjonelle kompetanse. Dette emnet legger vekt på fengselsbetjentens profesjonsutøvelse i spenningsfeltet mellom makt og omsorg. Emnet vektlegger kunnskaper om profesjoners rolle i moderne samfunn, etikk, menneskesyn, makt i profesjonsutøvelse, kultur og livssyn. Emnet bygger videre på sentral tematikk fra tidligere emner.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsmåtene veksler mellom ulike aspirantaktiviteter – individuelt, i gruppe og seminar. Det vil bli benyttet digitale løsninger. Aspirantene deltar aktivt i diskusjoner i grupper. Det skal gis rom for å diskutere dagsaktuell tematikk.
Arbeidskrav
Ingen
Læringsutbytte
Kunnskaper
Aspiranten
- har kunnskap om profesjoners rolle i moderne samfunn
- har bred kunnskap om hvordan organisasjonens kultur påvirker tjenesteutøvelsen
- har kunnskap om hvordan profesjonsutøvelsen påvirkes av fengselsbetjentens menneskesyn, livssyn og kulturforståelse
- har kunnskap om etikk og etiske teorier og hvordan dette kan belyse praktiske handlinger
- har kunnskap om relevante profesjonsetiske problemstillinger fengselsbetjenten står overfor i spenningsfeltet mellom makt og omsorg
Ferdigheter
Aspiranten
- kan identifisere og vurdere profesjonsetiske utfordringer og dilemmaer under varetekt og straffegjennomføring og treffe begrunnede handlingsvalg
- kan reflektere over betydningen av kulturforskjeller i tilretteleggingen av straffegjennomføringen
- kan reflektere over egen og andres tjenesteutførelse og utøvelse av dømmekraft
Generell kompetanse
Aspiranten
- kan forholde seg kritisk og reflekterende til ulike sider ved profesjonskulturen og se sitt personlige ansvar for å fremme god kultur på arbeidsplassen
- kan identifisere og delta skriftlig og muntlig i diskusjoner om etiske dilemmaer i kriminalomsorgen
- kan forholde seg profesjonelt til ulike kulturer i tilretteleggingen av straffegjennomføringen