KRUS2000 Sikkerhet og risiko I
Emnekode | KRUS2000 Sikkerhet og risiko I |
Engelsk emnenavn | Safety, Security and Risk Management I |
Studieprogrammet emnet inngår i | Høgskolekandidat i straffegjennomføring |
Emnegruppet emnet inngår i | Praktiske fellesemner |
Studiepoeng | 30 |
Semester | 2. og 3. |
Undervisningsspråk | Norsk |
Emneansvarlig |
Fra studieplan H2021
Innhold
Emnet sikkerhet og risiko I bygger på tilegnede kunnskaper og ferdigheter fra første semester og videreføres i emnet KRUS2200 Sikkerhet og risiko II i høgskolekandidatstudiets fjerde semester. Emnet trekker veksler på praksiserfaringer, ulike veiledningsformer og tverrfaglig forskningsbasert kunnskap. Gjennom ulike former for praksis og undervisning vil en i dette emnet ha et fokus på sikkerhet i alle straffegjennomføringsformer.
Emnet er organisert i fire temaperioder med tilhørende arbeidskrav:
- Introduksjon til praksis
- Konflikt, stress og kriser
- Risikovurdering på individ- og gruppenivå
- Praktisk sikkerhetsarbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes varierte, primært studentaktive læringsformer i emnet. Veiledede vakter, loggskriving, øvelser/ferdighetstrening, gruppearbeid og forelesninger, kombineres med selvstudier av teori og individuelle oppgavebesvarelser. Det anvendes ulike digitale læringsformer. Aspirantene forventes å bidra aktivt i undervisningen.
Arbeidskrav
A. Praktiske/metodiske tester
Følgende tre praktiske/metodiske tester er obligatoriske:
- Visitasjon av person
- Visitasjon av rom
- Luftevakt (fellesluft/stråleluft)
Av følgende tre praktiske/metodiske tester skal aspiranten avlegge én som velges av aspirantleder:
- Besøk (mottakelse vakthold)
- Framstilling
- Rådsmøte/saksbehandling/vedlegg
B. Aspiranten skal levere fire mappebidrag i løpet av andre og tredje semester. Temaene for disse er:
- Introduksjon til praksis (individuelt bidrag)
- Risikovurdering på individ- og gruppenivå (individuelt bidrag)
- Konflikt, stress og kriser (gruppebidrag)
- Praktisk sikkerhetsarbeid (individuelt bidrag)
Det vil bli gitt veiledning etter nærmere retningslinjer.
C. Gjennomført veiledningsvakter
D. Godkjenningsprøver i fysisk maktanvendels
Læringsutbytte
Kunnskaper
Aspiranten
- forstår hvordan fengsel med høyt sikkerhetsnivå er organisert
- kjenner lokalt regelverk og forstår hvordan dette er forankret i lov og forskrift
- har kunnskap om hvordan statisk, dynamisk og organisatorisk sikkerhet ivaretas på ulike sikkerhetsnivåer i forskjellige straffegjennomføringsformer
- har innsikt i fengselsbetjenters rolle og rutiner for daglig risikovurdering med sikte på å ivareta sikkerheten for både innsatte, ansatte og samfunnet
- har forståelse for sentrale elementer i beslutningsteori med fokus på situasjonsoppfatning og beslutningstagning
- har innsikt i rutiner og prosedyrer ved innkomst, utgang og overføring til andre straffegjennomføringsformer
- har kunnskap om ulike mekanismer som kan virke konfliktfremmende og konfliktdempende i fengsel
- har kunnskap om etiske og juridiske føringer i sikkerhetsarbeidet forstår betydningen av god sikkerhetskultur
- har forståelse for hvilke utfordringer rusmidler, legale medikamenter og dopingmidler skaper i fengsel
- har kunnskap om juridiske rammer, taktiske prinsipper og etiske avveininger ved aksjoner mot celle og bruk av tvangsmidler
Ferdigheter
Aspiranten
- kan bruke MTO-prinsipper (menneske, teknologi, organisasjon) til å foreta ulike typer risikovurderinger og formidle disse til berørte parter, både muntlig og skriftlig
- kan tolke ulike signaler på konfliktnivå og bruke tilpasset kommunikasjon for å håndtere og løse konflikter med lavest mulig grad av intervensjon
- kan identifisere kjennetegn ved innsatte og domfelte som utgjør risiko for seg selv og andre
- kan gjenkjenne egne og andres stressreaksjoner og gjennomføre utvalgte stressmestringsteknikker
- kan iverksette nødvendige risikoreduserende tiltak, alene og i samarbeid med andre aktører
- kan gjennomføre ulike kontrolltiltak med en bevissthet om tiltakenes til dels inngripende karakter
- forstår og ivaretar egen rolle i beredskaps - og krisesituasjoner
- kan forholde seg aktivt til juridiske og etiske rammer for sikkerhetsarbeidet
- kan anvende lover og regelverk knyttet til kontrolltiltak på konkrete situasjoner
- behersker fysisk maktanvendelse med hovedvekt på aksjoner mot celle og bruk av tvangsmidler
Generell kompetanse
Aspiranten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak som fremmer trygghet og sikkerhet for samfunn, ansatte, innsatte og domfelte
- kan reflektere kritisk over egen og andres tjenesteutøvelse innen sikkerhet og risiko i lys av tilegnet teori, juridisk regelverk og yrkesetiske retningslinjer
- kan fremstå som troverdig og egnet i de ulike tjenestefunksjoner innen sikkerhetsarbeid
- kan reflektere kritisk over egen og andres tilnærming i sikkerhetsarbeidet
Vurderingsordning
To-dagers individuell hjemmeeksamen for bearbeiding og videreutvikling av et mappebidrag utvalgt av KRUS. En intern og en ekstern sensor.
Karakterskala/vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle hjelpemidler tillatt